time flies when youre having fun.. - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Lesley-Ann Schipper - WaarBenJij.nu time flies when youre having fun.. - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Lesley-Ann Schipper - WaarBenJij.nu

time flies when youre having fun..

Blijf op de hoogte en volg Lesley-Ann

15 Oktober 2014 | Oeganda, Tororo

Over 3,5 weekjes ben ik gewoon weer thuis. Heel raar om te beseffen.
Mijn eerste week op maternity heb ik 5 keizesnees gezien en behoorlijk wat bevallingen!
Ook een kindje met aan beide handen 6 vingers, heel apart om te zien.
En 2 miskramen, wat ze hier abortus noemen.
Een wat oudere baby, en de andere baby was 4 maanden oud. Heel apart om een baby van 4 maanden te zien, zo ontzettend klein maar wel met alles er al aan. Deze baby had nog wel een paar gaspingen, heel naar om te zien.
Verder heb ik de geboren baby's een polio vaccinatie gegeven door middel van een druppel in de mond.
Aan het begin vond ik de bevallingen nog heel leuk en interessant, maar aan het einde nadat ik er behoorlijk wat had gezien, weet ik nu in ieder geval dat ik niet op die afdeling hoef te staan. Al hoewel ik de operaties van de keizersneden wel mega leuk en interssant vond!

Vorige week op zaterdag morgen zijn we vroeg naar Kampala gegaan, de hoofdstad van Oeganda! We vertrokken met de bus om 6.30 en kwamen rond 11 uur aan.
We stapten uit de bus en het was echt een groot drama, wat een gekkenhuis! We wisten totaal niet waar we heen moesten en we waren de andere meiden ook kwijt, die wisten ook niet waar ze zaten.
Toen zijn we gelukkig iemand tegen gekomen die ons geholpen heeft, maar ons ook gelijk bang maakte met dat sommige je ergens heen kunnen brengen en dan al je bezittingen afnemen. Dus heel blij waren we niet met onze eerste ervaring.
We kregen gelukkig na een tijdje die meiden te pakken en hebben ergens afgesproken waar ook de taxi van red chilli mensen ophaalt en naar het hostel brengt.
In het hostel aangekomen waren we de eerste indruk helemaal vergeten.
We zijn heerlijk wezen zwemmen en hebben daarna een gruwelijk lekkere warme douche genomen, dat waardeer ik nu zo, omdat ik elke dag een koude douche heb!
We hebben lekker pizza gegeten en in de avond wezen stappen, zo apart om dan de clubs te zien vergeleken met de rest van Oeganda.
Zondag ochtend hadden we nog even snel een duik genomen en toen op weg naar de taxi, we wilden nog naar de markt gaan, maar omdat er een festival was kon dit niet.
Toen begon de ontzettend lange reis terug naar huis, in de matatu (soort taxi, volgepropt met meer mensen dan er eigenlijk in mogen) ik zat met Nadine naast allemaal kotsende mensen, heerlijk! Na 2 uur waren we in Jinja en ongeveer 5uur later waren we eindelijk in Tororo aangekomen. We zijn helemaal omgereden via een ander stadje en hebben daar nog over moeten stappen.
Kortom echt een drama!
Maandag en dinsdag was ik gewoon op het hospice.
En woensdag gingen we weer vroeg met de bus van 6.30 naar Kampala, voor de safari!
We hebben gemerkt dat op woensdag toch meer mensen naar Kampala willen dus de bus was vol en ik heb dus de eerste 2,5 uur gestaan. Daarna mocht ik op iemands plek zitten.
Donderdag ochtend was t dan zover, op safari! We moesten om half 8 verzamelen en hebben daarna een reis gehad van 7uur. We hebben een kleine hiking gedaan naar de watervallen, dit was heel mooi!
Daarna zijn we naar het kamp gegaan.
Het was echt leuk om hier in de natuur te slapen, we hadden mooie tenten met echte bedden erin en de warthogs liepen daar gewoon rond. We moesten al onze zoet ruikende spullen eruit halen, anders komen ze je tent in. Na het eten heerlijk bij het kampvuur gezeten en genoten van de volle maan en de duizenden sterren!
In de avond hebben we een nijlpaard op bezoek gehad die voor onze tenten aan het grazen was.
Vrijdagochtend gingen we 6.30 weg voor een 4uur durende game drive, heel gaaf! Helaas hebben we niet de big 5 gezien.
Maar dan kan ik dan bewaren als ik ooit weer op een andere safari ga!
In de middag hebben we een 3uur durende boot tocht gehad richting een waterval, echt enorm veel nijlpaarden gezien! En ook andere dieren aan de kant.
Zaterdagochtend hebben we nog een game drive gehad van een kleine 2uur, helaas weinig dieren gezien. En daarna zijn we door gereden om een andere waterval te bekijken die binnenkort weg kan zijn. Was heel mooi!
Toen begon onze lange rit weer naar Kampala.
In de avond heb ik mensen uit Brazilië ontmoet die voor national geografic werken. Heel gaaf om hun werk te zien.
En ik heb een mail adres gekregen als ik ooit naar Brazilië wil komen of daar wil werken of stage lopen, schijnt een ziekenhuis op een boot te zijn in de amazone, klinkt best wel heel gaaf! Haha dus wie weet.
Het is leuk dat je hier zo snel nieuwe contacten legt en dat dat zo gemakkelijk gaat! Ook met de groep waar mee we op safari waren hebben we wat contacten uit gewisseld, ook om de foto's te delen!
Zondag morgen nog even snel een frisse duik in het zwembad genomen en daarna weer een verrukkelijk warme douche, toen opweg de stad in. Nog wat leuke dingetjes gekocht en toen op weg naar het taxi park, waar iedereen je in je taxi wilt en de mensen om je heen alles aan je willen verkopen!
Uiteindeljk de matatu gevonden die naar Tororo ging. De reis was dit keer stukken beter, gewoon binnen 4 uur terug, heerlijk!

Deze week ben ik weer begonnen in het ziekenhuis, de female surgery afdeling. Aan het begin wel even spannend. Maar het is totaal anders dan in Nederland. Je hebt hier vaak tijd over, en je hebt niet de intensieve zorg zoals het wassen van de patiënten etc. het is vooral veel medicatie geven en de patiënten klaar maken voor ok.
Heb intramusculair gespoten in iemands bil. Heel gaaf om te doen. En het is leuk om met andere studenten van hier op de afdeling te staan.
Volgende week waarschijnlijk de male afdeling.

Dit weekend blijven we waarschijnlijk in Tororo en gaan we de rock beklimmen.
Nog genoeg te doen in veels te weinig tijd.

Veel liefs xxxx

• 15 Oktober 2014 - 20:58

Kerrin:

Lieve Les, wat gaat de tijd snel, eerst denk je 11 weken wat een tijd en vanaf nu nog aar 3,5 week en dan kom je al weer thuis. Ben benieuwd naar al je foto's die bij al je verhalen horen.
    Je maakt een hoop mee en het zal straks wel weer wennen zijn hier in Huizen. Het is weer leuk om al je ervaringen te lezen. Geniet nog van deze weken. xxx je ma

• 15 Oktober 2014 - 21:31

Huib:

Hoi les.
    Wat een mooie ervaring er weer bij.
    Leuk al je belevenissen te lezen.
    Ook leuk dat je deze ervaringen mag delen met anderen.
    Ik wil je via deze weg jou laatste perioden dat je met erg veel plezier je stage mag beleven, en met vele mooie herinneringen in jou geheugen mag blijven.
    Zo kun je altijd terug kijken op een mooie tijd.
    dikke knuffel je pa

• 15 Oktober 2014 - 21:55

Jakob:

Hey Les,
    Leuk weer een update van alles wat je meemaakt daar. Erg interessant allemaal!
    Vond je het eng zo'n nijlpaard dat graast voor je tent?
    Je maakt veel mee en ziet en leert erg veel daar volgens mij. Fantastisch hoor zo'n stage!
    Voor ons wel heel fijn dat je snel weer terug bent, maar jammer voor jou. Geniet er dus nog lekker van :-)
    Knuf, Jakob.

• 18 Oktober 2014 - 16:38